Manfaat Yoga untuk Kesehatan Fisik dan Mental

Yoga adalah praktik kuno yang berasal dari India yang telah menjadi semakin populer di seluruh dunia. Selain menjadi bentuk olahraga, yoga adalah cara hidup yang mempromosikan kesehatan fisik dan mental. Dalam artikel ini, kita akan menjelajahi manfaat yoga yang luar biasa untuk kesehatan Anda. 1. Meningkatkan Fleksibilitas dan Postur Tubuh Salah satu manfaat paling terkenal dari yoga adalah peningkatan fleksibilitas. Melalui berbagai gerakan dan posisi tubuh (asana), yoga membantu melonggarkan otot dan meningkatkan kisaran gerakan. Ini tidak hanya membuat Anda lebih lentur tetapi juga membantu memperbaiki postur tubuh yang buruk. 2. Meningkatkan Kekuatan Otot Yoga juga melibatkan penggunaan berat tubuh Anda sendiri untuk melatih otot. Dengan berlatih yoga secara teratur, Anda akan memperkuat otot-otot Anda, termasuk otot inti (core), otot punggung, dan kaki. 3. Meningkatkan Keseimbangan dan Koordinasi Gerakan yang dilakukan dalam yoga juga membantu meningkatkan keseimbangan dan koordi

Harga Kebebasan Aceh dalam Sejarah Perjuangan Kemerdekaan

TENGKU HASAN DI TIRO

THE PRICE OF FREEDOM: THE UNFINISHED DIARY OF TENGKU HASAN DI TIRO

Saya menulis buku ini dalam persiapan untuk kematian saya, syahid - sebuahsaksi untuk sebuah idea yang sebelumnya telah dibuat suci oleh tumpahdarah nenek moyang saya dan baru-baru ini oleh darah tumpah dari pengikut setia saya.Untuk menjaga kebebasan kita, nenek moyang kita telah menderita semua,mengorbankan semua, berani semua, dan meninggal.

Sekarang giliran kita untuk melakukan.Saya akhirnya memutuskan untuk melakukan apa yang saya percaya selama ini untukmenjadi takdir saya dalam hidup: untuk memimpin orang-orang saya dan negara saya untukkebebasan. Itu adalah misi hidup saya.
Saya akan gagal jika saya gagaluntuk melakukannya. Kejayaan kekayaan dan kekuasaan tidak pernah tujuan sayadalam hidup kerana saya mempunyai kedua di negara saya.

Hal ini jelas tidak mudah untuk meninggalkan hidup anda di Riverdale, NewYork, dengan isteri yang cantik dan anak, untuk pergi untuk tinggal di hutanhutan Aceh, Sumatera, sebagai pemimpin gerila.Saya telah mempunyai jumlah kejayaan dalam dunia perniagaan kerana sayatelah utama untuk perniagaan yang tertinggi dan kalangan kerajaan dibanyak negara: Amerika Syarikat, Eropah, Timur Tengah, Afrika danpaling tidak di Asia Tenggara, kecuali "Indonesia" tentu saja, yang sayadielakkan. Akibatnya, saya mempunyai hubungan perniagaan yang dekat dengan puncak 50 syarikat AS dalam bidang petrokimia, perkapalan,pembinaan, penerbangan, pembuatan dan pemprosesan makananindustri. syarikat saya sendiri mempunyai perjanjian joint-venture dengan banyakdari mereka yang saya terpengaruh, dan saya sendiri mempertahankan status perundinguntuk beberapa dari mereka .... Tapi aku tidak pernah dicampur perniagaan saya dengan politik.

Jadi sangat sedikit daripada mereka tahu apa yang ada dalam fikiran saya lakukan dalamAceh Sumatera.Ini adalah urusan peribadi saya dengan orang-orang saya hanya. Aku tidak meminta orang lain memberikan nasihat, simpati, atau sokongan.(September 4, 1976)Perahu saya mencapai daerah pendaratan di pantai Aceh Utara padaSabtu pagi, 30 Oktober 1976, sekitar 8:30 pagi didesa nelayan di Pasi Lhok .... Pada sekitar 18:00 kecil sayaperahu memasuki Kuala Tari ke Timur desa Pasi Lhok.Ada sekumpulan sedozen orang, yang dipimpin oleh M. Daud Husin, telahmenunggu untuk mengawal saya ke wilayah pergunungan, yang sangat malam.malam pertama di tanah air saya setelah berada di pengasingan selama 25 tahun diAmerika Syarikat. Tidak ada orang lain tahu di negara kedatangan saya.(30 Oktober 1976) Saya sudah lama memutuskan bahawa Perisytiharan baruKemerdekaan Aceh Sumatera harus dibuat pada tarikh 4 Disember untukalasan simbolik dan bersejarah karena hari itu hari selepasBelanda telah menembak dan membunuh terkini Ketua Negara bebas Acheh Sumatra, Tengku Tjhik Maat di Tiro, di medan perangAlue bhot, Tangse, pada tarikh 3 Disember 1911.
Belanda, oleh kerana itu,sebanyak 4 Disember 1911, sebagai hari berakhirnyaAceh negara sebagai entiti berdaulat, dan hari Belandaakhir "kemenangan" atas Kerajaan Aceh Sumatera .... Itu bukanbenar sama sekali kerana perang Aceh perlawanan tidak berakhirdengan jatuhnya Tengku Tjhik Maat di Tiro pada Pertempuran AlueBhot sejak perjuangan dilanjutkan oleh yang selamat dari 1911.Negara Aceh Sumatera tidak pernah menyerah kepada Belanda!berjuang terus ....
Tengku Tjhik Maat di Tiro adalah pakcik saya.Berikut ini adalah Perisytiharan Kemerdekaan Aceh Sumatra yang sayaditulis ke bawah di Tjokkan Hill, dan dinyatakan kepada dunia pada tarikh4, 1976:
DEKLARASI KEMERDEKAAN ACHEH SUMATRA"Untuk orang-orang di dunia:"Kami, rakyat Aceh, Sumatra, melaksanakan hak kami daripenentuan nasib sendiri, dan melindungi hak sejarah kami yang terkemukadomain untuk tanah air kita, dengan ini menyatakan diri bebas dan bebas dari semua kawalan politik rejim asingJakarta dan orang-orang asing dari pulau Jawa.

Kamitanah, Aceh, Sumatera, telah selalu menjadi bebas dan mandiriNegara berdaulat sejak dunia mulai ...."Namun, ketika, selepas Perang Dunia II, Hindia Belanda adalahseharusnya telah dilikuidasi - kerajaan tidak dilikuidasi jikaintegriti teritorialnya dipelihara - tanah kami, Aceh,Sumatera, tidak dikembalikan kepada kami. Sebaliknya, tanah kamidiserahkan oleh Belanda untuk orang Jawa - exmercenaries mereka - olehtergesa-gesa fiat kuasa kolonial. Suku Jawa adalah asing danorang asing bagi kita Acheh Sumatra. Kami tidak mempunyai sejarah,politik, budaya, ekonomi atau geografi hubungan denganmereka ...."Selama tiga puluh tahun terakhir rakyat Acheh, Sumateratelah menyaksikan bagaimana tanah kami telah dieksploitasi dan digalakkan ke keadaan menghancurkan oleh neo kolonialis Jawa-: merekatelah mencuri harta kami, mereka telah merompak kita dari kitapenghidupan, mereka telah menyalah gunakan pendidikan anak-anak kita, mereka telah menempatkan orang-orang kita di rantai kezaliman, kemiskinan, dan pengabaian ...."Kami, rakyat Aceh, Sumatera akan tidak berselisih dengan Jawa jika mereka tetap tinggal di negara mereka sendiri, dan jika merekatidak mencuba untuk tuan atas kami.

Dari sekarang kita berniat untuk menjadi tuan di rumah kita sendiri: kehidupan-satunya cara adalah hidup layak, untuk membuat undang-undang kita sendiri: seperti yang kita lihat sesuai, untuk menjadi penjamin kita kebebasan dan kemerdekaan: yang kita mampu, untuk menjadi sama dengan semua bangsa di dunia: nenek moyang kita telah lalu.

Ringkasnya, untuk menjadi berdaulat kita di tanah sendiri "(4 Disember 1976) Pada saat ini kami telah benar-benar mendirikan kebenaran ini

(1) Orang-orang telah dengan sepenuh hati menerima idea kemerdekaan sebagai disebarkan oleh ASNLF (Barisan Pembebasan Kebangsaan);

(2) ASNLF telah berjaya dihidupkan semula Aceh bersejarah kesedaran setelah hampir dimasukkan dari kewujudan oleh Jawa kolonialis selama 35 tahun terakhir dari Jawa Indonesia kolonialisme;

(3) politik kami telah memenangi, satu-satunya hal yang memisahkan kita dari kemenangan adalah senjata;

(4) orang sekarang rela mengorbankan segalanya untuk mencapai kemerdekaan mereka;

(5) Pertubuhan ASNLF sudah bersama pertubuhan negara;

(6) Kerajaan Negara Aceh Sumatera telah terancang dan didirikan di seluruh negeri ....Cabaran politik terhadap Indonesia Jawa kuasa pendudukan kolonialis adalah total - pendek penembakan frontal perang. bendera kami dikibarkan di mana-mana. Bahkan musuh tidak akan berani untuk menghina bendera kita terbuka kerana ia tahu di mana simpati rakyat ini. Antusiasme masyarakat meningkat dari hari ke hari. Ketika aktivis ASNLF melewati luar bandar,orang bergegas untuk merangkul mereka. (6 Februari 1977).
Hari ini saya memutuskan untuk memberikan kuliah khusus di pagi hariAceh tentang sejarah dan tujuan Revolusi kita ...."Tanah ini adalah milik anda hanya untuk satu alasan dan satu hitungan: kerana anda orang Aceh! Jika anda mencela kebenaran bahawa dengan menerima nama lain palsu, seperti "indonesia" - yang Jawa omong kosong - maka anda telah dibatalkan warisan anda .... Jika ini penceroboh asing berjaya menipu anda untuk percaya bahawa and amemang bukan orang Aceh tetapi "indonesia" - iaitu sama saja dengan menerima bahawa anda tidak nenek moyangmu dan ibu anak - tetapi hanya bodoh non-entiti ....

Setiap orang Aceh yang telah datang kepercayaan bahawa ia tidak "bahasa indonesia" Aceh, tapi ia menderita krisis identiti, bahkan dia telah menjadi gila ...."Hafalkan riwayat ini ditulis,! Bukan dengan tinta lebih daripada akhbar-akhbar, melainkan dengan darah ayah anda 'atas setiap inci dari kami lembah yang indah dan pemandangan yang tinggi, bermula daripada kami pantai berpasir putih ke puncak yang tertutup awan Gunung Seulawah,Alimon, Geureudong dan Abong-Abong. heroik ayah kami baik tidak mati tetapi hanya menunggu di kubur mereka, di seluruh ini BerbahagialahTanah, untuk di Hari Pembalasan, dan sementara itu mereka mengawasi Anda, apa yang anda lakukan dengan warisan yang kaya mereka telah pergi untuk anda dan telah mengorbankan kehidupan mereka untuk mengamankan perjalanan yang selamat untuk anda.

Adakah anda bersedia untuk mengorbankan nyawa anda terlalu, untuk mengamankan penghantaran selamat daripada warisan yang kaya kepada anak-anak andadan anak-anak anak-anak mereka? Tanah ini anda adalah Suci dibuat Suci dengan perbuatan dan oleh darah dikorbankan daripada anda leluhur - hal itu sesuai harus disembah, bukan untuk berjalan di atas oleh Javamen tak tahu terima kasih "(11 Februari 1977). Dengan ini banyak pemimpin terkemuka saat Aceh telah berjalan kaki kepergunungan untuk bertemu dengan saya .... Kebanyakan dari mereka hanya memikirkan senjata."Mana senjata?!" Tanpa senjata kita tidak boleh bercakap tentang kemerdekaan sama sekali! Saya dengan sabar menjelaskan kepada mereka:diberikan, senjata sangat penting dan kita tidak boleh tanpa.
Kami akan melengkapi diri sebagai upaya nasional pada waktunya. Tapi ada lebih penting dan lebih masalah mendesak sebelum kita bahawa kita harus menyelesaikan pertama - bahkan sebelum senjata: masalah Aceh kesedaran politik, masalah krisis nasional identiti, masalah kajian sejarah Aceh, yang status Aceh Menurut Undang-undang Antarabangsa, masalah penentuan nasib sendiri dan hubungan antarabangsa .... Semua ini kegiatan bukan tentera tetapi pendidikan politik, budaya, dan.Mereka adalah mutlak diperlukan untuk mempersiapkan sebelum kita boleh terlibat dalamperjuangan bersenjata. Jadi pistol itu bukanlah yang pertama maupun yang terakhir hal! Kami kehilangan kesempatan kita untuk mendapatkan kembali kemerdekaan kita pada tahun 1945 tidak kerana dari setiap kekurangan senjata - anda tahu ada banyak senjata diAcheh pada waktu itu - tetapi justru kerana kurangnya kebangsaan kesedaran politik dan arah politik yang benar kebangsaan pada waktu itu. Saya tidak ingat berapa ribu kali saya harus mengulangi penjelasan ini! (13 Februari 1977) Kita menerima laporan bahawa musuh meningkatkan kempen untuk gambar kita secara antarabangsa sebagai "pengganas," "bandit," "fanatik"dan bahkan "komunis" untuk membenarkan tindakan represif melawan kita.
Oleh kerana itu, kami memutuskan untuk mencetak semula kita Perisytiharan Kemerdekaan Aceh-Sumatera dalam Bahasa Inggeris sebanyak mungkin untuk edaran luar negeri. (April 16, 1977 Kami masih dalam tahap politik dan persiapan yang bersenjataperjuangan dan kami ingin tetap dalam tahap ini selama diperlukan. Oleh kerana itu, semua gerakan tentera dan tindakan kita harus subordinasi untuk strategi ini. Semua tindakan harus dilakukan dalam disiplin yang ketat dari sebuah perang gerila defensif:a. Tentera Aceh harus selalu menjaga ke bukit. Ini akan meniadakan keunggulan Jawa di kenderaan lapis baja, angkatan laut danangkatan udara.b. Tentera Aceh harus melayang-layang selalu di musuh persekitaran, ambushing dia, mencegah dia dari mendapatkan apapun kekal dasar, menjadi bayangan ilusif namun kuat pada cakrawala, mengurangkan "glamour" dari pasukan penjajah Jawa.c.
Masa dan kejutan adalah dua elemen yang paling penting:memahami semua lini harapan dan baris kejutan. Tidak ada serangan tanpa kejutan.
Pertunangan harus dijalankan di tempat dan pada masakita memilih, meskipun provokasi musuh. Ketika musuh kemajuan kita mundur dan mengganggu dia ketika dia kembali.
Penglibatan dengan musuh hanya perlu dilakukan ketika kitayakin menang, iaitu mempunyai kekuatan superior pada titik pertunangan. Tujuan kami hadir untuk melumpuhkan musuh komunikasi dan ekonomi dan untuk menghancurkan penyokong luar negerinya 'keyakinan keselamatan kami terletak pada kerahsiaan gerakan kita sepanjang masa dan dalam mobiliti kekuatan kita.
Musuh tidak boleh tahu dimana pasukan kami. Strategi kami adalah defensif, taktik kami adalah ofensif cepat melawan musuh kapan saja kesempatan hadiah itu sendiri.

Strategi dan taktik akan mengimunisasi kita dari kekalahan tentera.(16 Mei 1977)Awal bulan ini kita melihat bahawa musuh melangkahnya perang psikologi terhadap serangan Pembebasan Kebangsaan Depan dan para pemimpinnya. Pertemuan-pertemuan awam diadakan di seluruh negara untuk mengecam kita. Untuk memastikan kehadiran di seperti pertemuan rejim memerintahkan semua pegawai yang - pada rasa sakit kehilangan pekerjaan mereka jika absen - untuk menghadiri, dan sekurang-kurangnya 10 orang darisetiap desa harus datang .... Rejim telah dipersiapkan sebelumnya ribuan poster mencela kita. Poster ini dibuat direjim Jawa itu pejabat untuk bulan di muka dan kemudian dipaksakan pada orang-orang untuk membawa mereka dalam parade dan kemudian paraders yang difoto dengan poster di tangan. Inifoto-foto untuk pengambilan antarabangsa sebagai "bukti" dari rakyat seharusnya pembangkang terhadap ASNLF ....

Pada masa yang sama masa rejim terlibat dalam segala macam fitnah masuk akal usaha terhadap setiap salah satu pemimpin ASNLF, untuk mengalihkan perhatian orang perhatian dari isu-isu politik dan ekonomi rii lterlibat dalam konflik ini antara orang Jawa Indonesia kolonialis dan rakyat Acheh Sumatera. (7 Jun 1977)Seluruh dunia tahu bahawa negara kita telah diletakkan telanjang oleh kolonialis Jawa di kaki syarikat multinasional untuk diperkosa.mineral kami dan sumber daya hutan telah memasang ke dunia pasaran untuk obral wang tunai cepat untuk orang Jawa Jeneral dan penyokong asing mereka. (15 Jun 1977) Musuh mula melakukan penangkapan skala besar dari orang-orang diduga menjadi ahli ASNLF atau bahkan simpatisan. Ribuan lelaki dan wanita, bahkan anak-anak, ditangkap sewenang-wenangnya dan dimasukkan ke dalam penjara-penjara tanpa proses undang-undang.
Ketika semua penjara telah diisi sampai kem konsentrasi ditubuhkan di setiap tempat di mana garrison musuh pasukannya.Sebahagian besar tahanan yang diseksa atau diperlakukan manusiawi. Sebuah rejimyang telah merampas kuasa dengan membunuh 2 juta orang pada tahun 1965 boleh diharapkan menjadi ahli dalam penindasan .... Kepimpinan dan ahli aktif dari ASNLF tidak dapat ditangkap oleh orang Jawa kerana mereka di kawasan-kawasan dibebaskan. Jadi rejim membalas dendam pada masyarakat luas. Hasilnya, bagaimanapun, adalah yang bertentangan dengan tujuan Jawa. Orang-orang sekarang menjadi yakin sifat jijik dan gasar dari Jawa kolonialis rejim Indonesia. Bahkan Belanda tidak pernah adalah bahawa brutal. (22 Jun, 1977)17 Ogos harus ditandai dalam sejarah Aceh Sumatera sebagai malapetaka hari itu telah menyebabkan kerugian sementara kami sah hak untuk kemerdekaan, kerana pada hari ituapa yang disebut "Indonesia" telah dianggap "independen" oleh orang Jawa tahun 1945, dan telah diluluskan oleh Belanda pada tarikh 27 Disember 1949. Ini adalah syarikat saham gabungan dari kolonialisme lama dengan neo-kolonialisme, perusahaan patungan dari dua untuk mengarang yang buatan dan membuat-percaya bangsa "Indonesia." ...Segala sesuatu tentang Indonesia adalah absurd, Deklarasi kemerdekaan Indonesia dengan deklarasi yang paling bodoh kemerdekaan dalam sejarah semua bangsa. Itu tanpa apa-apa idea, dari setiap falsafah politik, atau pemikiran apapun ....Jika konsep "dekolonisasi sebuah ala Indonesia" akan telah dilaksanakan ke semua wilayah jajahan lain di dunia, ada akan menjadi hanya 7 (tujuh) - bukan 51 (lima puluh satu) baru negara yang didirikan di Afrika selepas Perang Dunia II, iaitu, yang pertama untuk masing-masing tanah jajahan asing dari Inggeris, Perancis, Portugal,Belgium, Itali, Sepanyol, dan Jerman ....

Dekolonisasi memerlukan pembubaran daripada semua kerajaan kolonial dengan khusus langkah-langkah dan prosedur, tetapi Indonesia ada pada prinsip integity total teritorial empayar kolonial;dan sebuah kerajaan tidak dilikuidasi jika integriti teritorial adalah diawetkan. Dengan demikian Indonesia masih merupakan yang tidak dilikuidasi danun-declonized kolonial empayar dengan Java-lelaki menggantikan Belanda sebagai penjajah. (17 Ogos 1977) Muat turun peta tua Sumatera dari beberapa pembuat peta boleh dipercayai Barat tarikh sebelum kolonialisme Belanda tiba di Sumatera. Anda akan menemui bahawa seluruh pulau Suamtra merupakan sebahagian dari Kerajaan Aceh, baik kekuatan Sumatera. Pada waktu itu Aceh adalah politik nama, dan Sumatera nama geografi pulau yang sama.Dan nama Sumatera sendiri juga asal Aceh,yang menunjukkan Daerah Lautan di Aceh Timur.
Jika anda diselidiki sedikit lebih lanjut, anda juga akan mendapati bahawa Malaya, Kalimantan Barat,wilayah Banten dan Jawa Barat juga sedang Aceh kedaulatan untuk waktu yang lama ....Lihatlah peta Sumatera pada saat Belanda deklarasi perang terhadap Aceh, pada tarikh 26 Mac 1873. Anda akan melihat bahawa wilayah Negara Aceh atau Kerajaan Aceh diSumatera pada waktu itu masih tertutup setengah dari Sumatera sampai Djambi dan Kepulauan Riau. Sila lihat peta yang diterbitkan oleh GRAPHICLondon pada tahun 1883, dalam buku ini. Ini, oleh kerana itu, merupakan minimum tuntutan oleh Negara kini Aceh Sumatra4 Disember 1976: kembali sederhana ke status quo ante bellum,dengan tarikh 26 Mac 1873. Selain itu, Negara Aceh Sumatera tuntutan kembali dari Belanda - kerana itu juga dari Indonesia - semua Sumatra dan kepulauan sekitarnya sebagai kita sah bersejarah nasional wilayah. (20 Ogos 1977).
Hari ini kita memulakan kuliah perdana Universiti Achehdi Kampus Bukit Alimon. Kuliah-kuliah yang dihadiri oleh sekitar 50peserta .... Kerana kita tidak memiliki buku teks yang terdapat diGunung Alimon kampus, aku harus hanya bergantung pada ingatan saya.(September 20, 1977)Hari ini saya menerima berita menyedihkan dari Pase Wilayah tentang kejadian yang akan mempunyai tolakan antarabangsa malang.Seorang pekerja Amerika dilaporkan tewas dan satu lagi terlukaoleh peluru nyasar dalam pertempuran antara pasukan kami dan indonesia kekuatan kolonialis. Ini adalah semacam hal yang kita telah berusaha untuk mengelakkan selama berbulan-bulan .... Punca langsung insiden ini - yang terjadi kemarin - adalah pengkhianatan oleh tempatan pengurus Mobil Oil di Lhok Seumawe Syarikat, Wilayah Pasedari Suamtra Aceh.
Dia diundang oleh komander tempatanNLFAS untuk pertemuan rahsia di tempat yang dilantik di daerah tersebutuntuk membincangkan cara-cara dan sarana untuk melindungi LNG (Liquefied NaturalGas) tanaman di Aron (Arun), Lhok Seumawe, dari kerosakan yang mungkin timbul daripadaperang gerila mengamuk di sekitarnya.

Dia disarankan untuk tidak memberitahu pihak berkuasa kolonialis indonesia tentang pertemuan.Malangnya, bagaimanapun, itulah yang ia justru lakukan. Tidak hanya dia kebocoran pertemuan itu, tetapi ia ikut serta dalam peletakan penyergapan terhadap pasukan kami dengan kekuatan kolonialis indonesia didaerah ....Ada ribuan orang Amerika dan warga negara asing yang lain yangmembuat hidup mewah mereka di tanah bermasalah kami. Di bawah situasi sekarang orang-orang kita sendiri - pemilik sahtanah ini - tidak memiliki perlindungan dari kematian mengejut di tangan Jawa-indonesia penjajah. Bagaimana kita melindungi asing di tengah-tengah kita? Bagaimana kita boleh bertanggung jawab bagi keselamatan mereka?Yang terbaik dapat kita lakukan adalah dengan menyarankan mereka untuk meninggalkan negara kita untuk sementara sampai kita telah membebaskan diri dari penindas kami.(6 Disember, 1977) Orang-orang Aceh berfikir bahawa kerajaan AS kami teman kerana saya pernah tinggal di Amerika selama 25 tahun sebagai orang buangan ....Saat ini, orang-orang kita harus mempersiapkan diri untuk menerima kenyataan bahawa AS kerajaan tidak pro-Aceh Sumatra dalam tempoh yang lama, tapi pro-Jawa-Indonesia kolonialis rejim di Jawa. Dan AS dasar adalah untuk memastikan bahawa tetap rejim kolonialis Jawa dikuasa walaupun terhadap bungan hanya kami, sehingga syarikat Amerika seperti kereta Oil Corporation boleh membeli dan menjual kami di antarabangsa pasar tempat seperti yang anda sudah tahu tentang lapangan gas Aron dan kami lain ladang minyak .... Presiden Ulysses S. Grant menolak untuk mengakui tuntutan kedaulatan Belanda atas Aceh, dan mengeluarkan sebagai gantinya berkecuali Pengisytiharan Netral dalam perang antara Belanda dan Aceh, yang sama saja dengan Amerika penegasan kembali pengakuan kemerdekaan Aceh.

(Mei1, 1978) Satu-satunya hal yang perlu kita lakukan sekarang adalah mempersenjatai orang-orang kami, danJawa harus melarikan diri dari Acheh Sumatera. Intinya kami bekerja untuk saat itu datang sekarang.
(22 Julai 1978)Pagi ini saya punya berpisah upacara dengan indah.... Hanya sedikit daripada mereka mengenal saya secara peribadi sebelum saya kembali dari Amerika Syarikat. Mereka tahu saya hanya dengan reputasi. Mereka tahu yang anaknya aku. Itu mengatakan banyak di Acheh Sumatera .... Dapat bertahan bererti telah diberikan lain kesempatan untuk menyelesaikan pekerjaan dengan jaminan lebih sukses ....Hanya orang gila dan bodoh akan percaya bahawa saya tidak akan kembali.

(28 Mac 1979)(Tengku Hasan Muhammad di Tiro)Diterjemah Dari Buku Diari Hasan Tiro(THE PRICE OF FREEDOM: THE UNFINISHED DIARY OF TENGKU HASAN DI TIRO)

Penterjemah: Tgk Muhammad Nasir (penerjemah kurah fasih bahasa inggis, cari buku THE PRICE OF FREEDOM: THE UNFINISHED DIARY OF TENGKU HASAN DI TIRO  untuk lebih lengkap)

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Menteri Pendidikan Aceh Merdeka angkatan tahun 1976

Manfaat Yoga untuk Kesehatan Fisik dan Mental

MoU itu hanya perdamaian antara kelompok GAM Malik-Zaini dengan NKRI